Kultura volných kalhot, dresů americké NBA, marihuany,
pouličních tanečních vystoupení, barevných graffiti, gramofonů,
sofistikované poezie, masivních zlatých řetězů, ale bohužel i
bezútěšných ghett velkoměst USA, gangů, cracku, kokainu a politiky. Tak
by se dal zhruba charakterizovat hiphop. Termín, skládající se z hip -
v překladu módní, současný a hop - s významem tance a pohybu.
Co je vlastně hiphop? Jak vznikl a co zapříčinilo jeho obrovskou popularitu? Pod pojmem hiphop si většina lidí představí hudbu - pomalé beaty
(terminus technicus charakteristického hiphopového rytmu) a agresivní
projev mluveného slova. Muzika je ale jen jeden z prvků, které pojem
hiphop sdružuje. Je to spíše kultura a životní styl. K hiphopu se řadí
mnoho dalších činností provozovaných na ulici a ve velkoměstech, tam,
kde vlastně tento styl vznikl. K již zmíněné hudbě, ať už reprodukované
(DJing), nebo zpěvu (rap), patří grafický projev známý jako graffiti,
akrobacie či tanec označovaný pojmem breakdance, nebo B-boying a umění
napodobovat různé zvuky a rytmické hudební nástroje pomocí úst a
mikrofonu, tzv. beatbox.
Hiphop se u nás dostává stále více do popředí. Zasloužila se o to
hlavně česká hiphopová produkce, která přiblížila tento, na textech
vystavěný, hudební styl širšímu publiku. Většina české populace, na
rozdíl třeba od zemí západní Evropy, nedosahuje takové znalosti
anglického jazyka, aby dokázala ocenit texty anglicky skládajících
autorů.
Kdo ho dělá
Co
patří k vybavení hiphopové crew (další nezastupitelný výraz označující
skupinu hrající hiphop, kterou nelze označit jako kapelu, protože
zpravidla nedisponuje žádnými hudebními nástroji)? Na prvním místě je
potřeba zdůraznit, že taková crew se skládá z postavy za gramofony,
tzv. DJ, a z několika MC (Master of Ceremonies - zpěvák). Právě díky
nenáročnosti na vybavení (v porovnání s ostatními styly) se stal hiphop
tak populární. DJ potřebuje dva gramofony, tzv. slipmaty - speciální
podložky na plotnách gramofonu, aby po nich desky pěkně klouzaly,
speciální gramofonové jehly, mixer, sluchátka a sestavu reproduktorů a
zesilovačů podle prostředí, kde a pro koho crew hraje.
Hiphop byl vždy doménou černých a vždy tomu tak asi bude. Důvodů je
hned několik. Když pomineme pohybové dispozice, nadání k hudbě a
kulturní a sociální zázemí, v ghettech a uzavřených komunitách byl
tento projev hlavně dříve, vedle sportu, jediným způsobem uvolnění s
možností využití tradiční svobody slova ke kritice společnosti.
Později, po popularizaci hiphopu, samozřejmě přibyl pro mnoho lidí
ještě argument peněz, jejichž může být hiphop velice dobrým zdrojem.
I když míra černých umělců převládá, najde se i několik bílých.
Příkladem těch úspěšných mohou být Beastie Boys nebo Cypress Hill. Ti
ale mnohdy pocházejí ze stejných sociálních poměrů jako jejich černí
kolegové, a proto nelze jejich cestu za hiphopem považovat za kdovíjaké
překvapení.
V americké přematerializované společnosti je komerce dovedena do
extrémů, které si u nás dovedeme jen těžko představit. To, co u nás
považujeme za komerční, by v Americe označili za hluboký underground.
Faktem ale je, že v Americe se díky vysoké populaci a vyšší životní
úrovni obyvatel stává umělec bohem.
Stačí otevřít jakýkoli americký hudební časopis, ať už je to Rolling
Stone, nebo spíše hiphopově zaměřené The Source nebo Vibe. Interpreti
jsou tam využíváni převážně jako propagátoři různých značek oblečení,
hodinek, bot, značek aut, elektroniky, jídla, ale i společností
nabízejících služby jako telekomunikace a stěhování. Tyto časopisy
proto spíše připomínají reklamní katalogy a jejich obsah se pod náporem
reklam utápí.
Evropa
Evropský
hiphop se od toho amerického také významně liší. Starý kontinent
postrádá hned několik vyloženě typických hiphopových prvků. V Evropě
není tak početná černošská menšina, která by hiphop jak produkovala,
tak následně poslouchala, a tak platila umělce. V Evropě také nemáme
uzavřené sociálně slabší komunity, které by měly potřebu se takto
projevovat. Všude samozřejmě najdeme rasové menšiny, ale v Evropě nikdy
nejsou v podobných sociálních a společenských podmínkách jako černoši v
amerických velkoměstech.
Spousta lidí také vnímá hiphop jako muziku přístupnou pouze oné černé
menšině, což je samozřejmě nesmysl. Nakonec i obsah textů se velice
liší. Když vezmeme v úvahu fakt, že v americkém Detroitu s 1,5 milionem
obyvatel je za rok více vražd než v celé Velké Británii s 55 miliony,
je jasné, že se také texty hiphopu v Evropě budou ubírat jiným směrem,
protože právě kriminalita u nás není problémem číslo jedna. Jisté
pokusy o napodobování amerických vzorů tu jistě jsou. Třeba u nás,
jedna z prvních hiphopových skladeb vůbec - Jižák od skupiny Manželé, se zaobírá tématem bezútěšného prostředí pražského Jižního města.
Velká Británie je co do stylu hiphopu srovnatelná s americkým East
Coastem. Tvořících umělců je tu sice méně, ale Anglie byla vždy známá
spíše kvalitou svých DJs. Britští DJs pravidelně vyhrávali mezinárodní
DJingové soutěže DMC. V současnosti patří mezi špičku label Ninjatune s
ruským DJ Vadimem. Další velice kvalitní umělec je třeba Esc, Roots
Manuva, nebo Mr. Thing. Protože je britský hiphop ve stínu hiphopu
amerického a umělci si ještě nedokáží hraním hiphopu vydělat na chleba
tak, jak je tomu třeba v USA, britský hiphop je v současnosti v
undergroundu.
Scéna, která se nejvíc mění a nachází se v době rozpuku, je scéna
středoevropská a východoevropská. Hiphop u nás se začal významněji
vyvíjet relativně pozdě. Vše zapříčinilo období totality, které šmahem
potlačovalo všechny deviace a odklony od hlavního proudu. Za průkopníky
hiphopové scény v Čechách je považována již výše zmíněná skupina
Manželé se skladbou Jižák.
Grafiti se začaly objevovat také v tomto časovém horizontu a pomalované
vagóny pražského metra se staly světoznámými. Skupiny nejvýznamněji
působící na české scéně jsou všechny kromě výjimek hluboko v
undergroundu.
Asi se právem ptáte, jak se mohl tento článek
vůbec do Muzikusu dostat. Protože se hudební scéna stále vyvíjí a vlivy
moderní a elektronické hudby zasahují i do konzervativních klasických
stylů, rozhodli jsme se zařadit i články, zabývající se jinou než
výhradně instrumentální tvorbou. V této části bychom chtěli pravidelně
přinášet informace o alternativních a moderních hudebních stylech. V
příštím čísle budeme navazovat českou a středoevropskou hiphopovou
scénou a článek doplní rozhovor s jednou ze současných nejlepších
polských hiphopových skupin, WWO (We Wľasnej Osobie).
Nejúspěšnějším hiphopovým singlem vůbec se stalo Killing Me Softly od Fugees, kterého se prodalo jen v USA přes 9 milionů kopií.